Left Terugkeren naar winkel
Besteloverzicht

Je winkelwagen is leeg

Sinds 1860 bakken we in Den Helder momenten om van te genieten.

Zes generaties smaak, lef en Noord-Hollandse nuchterheid

De neus achterna sinds 1860

De mooiste herinneringen hebben vaak een eigen geur. Voor Barry en Peter Dunselman is dat de geur van roomboter, vanille, versgebakken koek en brood. In die vertrouwde bakkerslucht hangt voor hen 165 jaar geschiedenis. Al in 1860 begon Dunselman als banketbakker aan de Helderse Bassingracht. Door de jaren heen groeide het bedrijf uit tot brood- en banketbakkerij, en is Dunselman inmiddels het oudste (familie)bedrijf van Den Helder. Al zes generaties lang weten ze één ding zeker: meebewegen is het geheime ingrediënt.

De langste adem van de stad

165 jaar standhouden vraagt meer dan een goed product: het vraagt lef, nieuwsgierigheid en een gezonde dosis eigenwijsheid. Dat zat er bij de familie Dunselman altijd al in. Zoons van een hoefsmid die besloten bakker te worden, tot alle bakker generaties die daarop volgden met hún eigen visie. Alle Dunselmannen vonden hun eigen pad om op door te bouwen. Misschien is dat wel waarom Dunselman en Den Helder zo goed bij elkaar passen: allebei volhardend, een tikje eigenzinnig en altijd bereid om opnieuw te beginnen. Want wie overeind wil blijven, moet kunnen veranderen zónder zichzelf kwijt te raken.

Vakmanschap met een knipoog

Den Helder is altijd in beweging geweest. De aanleg van het kanaal, de oorlog en wederopbouw, de groei van de marine: elke periode bracht verandering. En Dunselman bewoog door al die tijden heen mee. De ene Dunselman doopte zijn zaak om tot de eerste Elektrische Koek- en Banketbakkerij. Een revolutionaire zet in die tijd. Een volgende generatie zag kansen in de nét nieuwe techniek van de automatiek: een trekmuur met kroketten van de banketbakker, speciaal voor de marinejongens. Dat had toen nog bijna niemand gezien! In het familiearchief ligt zelfs nog een bonnetje: 20.000 gulden omzet in één jaar aan kroketten uit die muur. En weer later besloten de ouders van Barry en Peter, destijds nog echte banketbakkers, om ook brood te gaan bakken. Creativiteit zat ook altijd al in het Dunselman-bloed. Opa Dunselman kleedde voor de zomervakantie een grote etalagepop aan als bakker, legde hem languit in zijn etalage met een briefje erbij: “Wij liggen even uit te rusten.” Mensen dachten dat er echt iemand lag en de krant schreef erover! Een perfecte stunt, lang voordat iemand het marketing zou noemen. Bij Dunselman houdt vernieuwing het bedrijf in beweging en humor het werk luchtig.

Met passie voor het product en hart voor de mensen

Zes generaties verder staat de bakkerij nog altijd stevig, maar het ondernemen is veranderd. De tijd van één oven achter de winkel ligt ver achter hen. Vandaag draai Dunselman op volle toeren, met ruim honderd medewerkers en winkels van Den Helder tot Heerhugowaard. Toch voelt het nog steeds als een familiebedrijf. “We zijn met z’n tweeën eindverantwoordelijk,” zegt Barry, “maar in werkelijkheid is ons hele gezin op zijn of haar manier betrokken. We doen het samen.” Zes generaties smaak, lef en Noord-Hollandse nuchterheid Een belangrijke rol speelt hun vader, Peter senior. Hij is niet alleen de man van de details, maar ook hun mentor, coach en vaste sparringpartner. Altijd beschikbaar, altijd meedenkend. Hij maakt wekelijks de lekkerste chocolade en blijft nauw betrokken bij alles wat er in de bakkerij gebeurt. Voor zijn zoons is hij een rots in de branding. Iemand die hen scherp houdt, maar ook aanmoedigt. “Hij staat altijd voor ons klaar,” zegt Peter. “Hij ziet dingen die wij soms over het hoofd zien, en dat maakt ons beter.”

De afgelopen jaren vroegen om veerkracht, zowel zakelijk als persoonlijk. Met snel stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen werd het een behoorlijk uitdagende tijd, zelfs voor een ambacht dat er letterlijk toch al vaak vroeg bij is. Toch kozen de broers niet voor terugschakelen, maar voor vooruitdenken. Slimmer werken, beter samenwerken en ruimte geven aan jong talent. Het zijn manieren om steeds met de tijd mee te gaan zonder de ziel van het bedrijf te verliezen. Peter houdt het overzicht in de cijfers, Barry in de mensen en samen zorgen ze dat de bakkerij in balans blijft. Ze geloven in kwaliteit, verfijning en eerlijkheid. En een werkomgeving waar gelachen kan worden. We nemen onszelf niet te serieus,” zegt Barry met een glimlach. “Maar ons vak en onze mensen juist wél.” Bij Dunselman is groei nooit een doel op zich. Het gaat om gezond blijven, als bedrijf én als mens. “We zijn ingestapt in iets dat al volop in beweging was,” zegt Peter, “maar we zorgen er wel voor dat de richting klopt.”

De échte warme bakker

Dat hart voor mensen komt niet uit het niets. Hun moeder, Marieke Dunselman, gaf die warmte door. Zij stond niet alleen in de winkel, maar midden tussen de mensen. Altijd met aandacht, altijd met gevoel voor wat er écht toe doet. Marieke zag klanten als buurt- en stadsgenoten en collega’s als deel van de familie. Door wie zij was, werd de bakkerij die plek waar iedereen zich welkom voelde. Die menselijkheid is gebleven. Wie vandaag een Dunselman-winkel binnenstapt, proeft niet alleen vakmanschap, maar voelt ook nog steeds haar warmte.

In memoriam - Marieke Dunselman (1964 - 2021)

Warm, oprecht en altijd met aandacht voor de ander. Zo herinneren collega’s, familie en klanten Marieke Dunselman. Ze was jarenlang het gezicht van de winkel en het hart van het familiebedrijf. Met haar open blik en zorgzame energie wist ze mensen te verbinden, gewoon door zichzelf te zijn. Marieke geloofde dat een bakkerij meer is dan een plek waar je brood koopt: het is een plek waar mensen elkaar ontmoeten. Haar betrokkenheid leeft voort. In de manier waarop het team met klanten omgaat, in de sfeer in de winkels, en in de stichting die haar naam draagt: de Marieke Dunselman Foundation. Een blijvend eerbetoon aan een vrouw die warmte tot kunst verhief.

Trots op morgen

Soms denken Barry en Peter terug aan de dagen dat ze meereden op de broodbus. Samen brood bezorgen, lachen en ergens al voelen: ooit doen wij dit samen. Ze weten nog precies hoe die mengeling van bus en vers brood rook en hoe vanzelfsprekend dat voelde. Zes generaties later stappen ze zelf met hun kinderen de bakkerij binnen en beseffen ze dat zij nú die herinnering zullen maken. Wie vandaag door de bakkerij loopt, ziet diezelfde trots overal terug. In het team dat elke nacht vroeg begint, in de winkels waar collega’s de klant bij naam kennen en in de lach die altijd wel ergens te horen is. Barry en Peter zeggen het allebei: “We mogen natuurlijk trots zijn op waar we vandaan komen, maar vooral zijn we trots op de mensen met wie we het elke dag opnieuw waarmaken.”