“Het wat-keurmerk?”, zullen sommigen misschien denken. “Lekker boeiend…” Maar dat is het zeker, stelt Operationeel Directeur Nicolay Grooff enthousiast. Want het is namelijk een heel belangrijk certificaat. ‘Het zegt dat klanten in veilige handen zijn bij ons’, vertelt hij. ‘Wij zijn er qua voedselveiligheid voor hen.Het keurmerk is vanaf 2015 de standaard bij Dunselman, waarbij jaarlijks een onafahnakelijke certifcerende instantie de bakkerij audit. Bakkerij Dunselman heeft hierbij advies van AnneJan Lemstra van het adviesbureau Lemstra QA die zich heeft gespecialiseert in het begeleiden van ambachtelijke bakkerijen bij deze certificering. Nicolay is er trots op, omdat het een intensief proces blijft. Het certificaat garandeert een hoog niveau van kwaliteitsmanagement als het gaat om voedselveiligheid en productkwaliteit van dagvers brood en banket. Onderdeel van de certificering is dat wij ieder product met al zijn ingrediënten kunnen volgen en de herkomst ervan kunnen nagaan. Dit geldt voor de hele keten: vanaf het begin van de productie tot aan de aflevering bij de klant. ‘Laatst moesten we ons water laten keuren: dat bleek heel goed te zijn, zelfs boven de normen van het FSSC!’
Het certificaat gaat verder dan alleen voedselveiligheid; het heeft ook consequenties voor de volledige organisatie. ‘Die wordt professioneler hierdoor’, zegt Nicolay. ‘Het is echt een winwinsituatie. We zijn wijzer geworden, waardoor de processen binnen het bedrijf soepeler verlopen. Verandert er eigenlijk door het certificaat nog iets aan de smaak van de producten? ‘Als klant merk je er niet veel van.’ Lachend: ‘Het brood is er niet minder lekker of juist lekkerder van geworden. Maar we kunnen wel zeggen: klanten zijn in veilige handen!’